ABEC's Blog


«Εξοικονομώ»: Ανοίγει η ηλεκτρονική πλατφόρμα από την Τετάρτη για προεγγραφές

Το ΥΠΕΝ ανακοίνωσε ότι για την αποφυγή φόρτου στο πληροφοριακό σύστημα η έναρξη της δυνατότητας εγγραφής χρηστών στο πληροφοριακό σύστημα του «εξοικονόμηση κατ΄οίκον ΙΙ» (δεύτερος κύκλος) θα γίνει σε όλη την επικράτεια την Τετάρτη 10/7/2019 και ώρα 12.00 πμ.

Σημειώνεται ότι παράλληλα ισχύει το κανονικό πρόγραμμα, που έχει θεσμοθετήσει το ΥΠΕΝ σύμφωνα με το οποίο από 15 Ιουλίου ξεκινάνε οι αιτήσεις ένταξης των ενδιαφερομένων στο νέο πρόγραμμα «εξοικονόμηση κατ΄οίκον ΙΙ» (δεύτερος κύκλος), συνολικού προϋπολογισμού 400 εκατομμύρια ευρώ για την ενεργειακή αναβάθμιση 25.000 ιδιωτικών κατοικιών, το οποίο έχει ως εξής:

  • Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Ηπείρου, Θεσσαλίας, Δυτικής Ελλάδας: Από 15.07.2019
  • Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, Ιονίων Νήσων, Στερεάς Ελλάδας, Πελοποννήσου, Βορείου Αιγαίου, Κρήτης: Από 18.07.2019
  • Περιφέρεια Αττικής, Νοτίου Αιγαίου: Από 22.07.2019

 

  • Όλες οι πληροφορίες για το νέο πρόγραμμα «Εξοικονόμηση Κατ’ Οίκον ΙΙ» συγκεντρώνονται σε υπουργική απόφαση, που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ, στην οποία περιλαμβάνονται ο Οδηγός και όλα τα Παραρτήματα για την εφαρμογή του.
  • Με απόφαση του ΥΠΕΝ εγκρίθηκε οδηγός, ο οποίος με την μορφή ερωτήσεων- απαντήσεων, παρουσιάζει αναλυτικά και στο σύνολο του το νέο πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον II – Β’ Κύκλος».
  • Δώδεκα βήματα περιλαμβάνει η διαδικασία από την ηλεκτρονική υποβολή αίτησης, μέχρι την τελική εκταμίευση των κινήτρων, του νέου προγράμματος «Εξοικονόμηση κατ΄οίκον ΙΙ», (δεύτερος κύκλος).

Η ανακοίνωση για τις προεγγραφές

Στην ανακοίνωση του ΥΠΕΝ με θέμα «ανάρτηση Οδηγιών και εγγραφή νέων χρηστών στον Β’ Κύκλο του προγράμματος “Εξοικονόμηση κατ’ οίκον ΙΙ” σημειώνεται αναλυτικά ότι:

Για την αποφυγή φόρτου στο πληροφοριακό σύστημα η έναρξη της δυνατότητας εγγραφής χρηστών στο πληροφοριακό σύστημα του Β’ κύκλου θα γίνει σε όλη την επικράτεια την Τετάρτη 10/7/2019 και ώρα 12.00 πμ.

Για τους ήδη εγγεγραμμένους χρήστες στον Α’ κύκλο: Εάν είχατε ήδη εγγραφεί με οποιοδήποτε ρόλο (Ωφελούμενος / Σύμβουλος / Προμηθευτής / Μελετητής / Εκπρόσωπος Πολυκατοικίας) μέχρι τις 17/4/2019, τότε δεν απαιτείται η εκ νέου εγγραφή σας στην βάση χρηστών του Β’ Κύκλου.

Διαδικασία εγγραφής Χρήστη

Ο ενδιαφερόμενος εισέρχεται στην ιστοσελίδα του Προγράμματος, στην ηλεκτρονική διεύθυνση  exoikonomisi.ypen.gr   και αν, για παράδειγμα, επιθυμεί να εγγραφεί ως Ωφελούμενος, επιλέγει:

Είσοδος στο πληροφοριακό σύστημα > Β’ κύκλος – 2019 > Σύνδεση ως Ωφελούμενος

Αμέσως μετά την επιλογή, ζητείται αυθεντικοποίηση στοιχείων μέσω Τaxis. Ο χρήστης εισάγει τους κωδικούς του Taxisnet (Username και Password). Εφόσον βρεθεί ο χρήστης, του ζητείται να εισάγει διεύθυνση έγκυρου email όπου θα του αποσταλεί κωδικός επαλήθευσης. Ο χρήστης εισάγει τον κωδικό επαλήθευσης που του στάλθηκε, στο αντίστοιχο πεδίο επί της οθόνης.

Η εγγραφή ολοκληρώνεται.

Επισημαίνεται το email που θα δηλωθεί θα πρέπει να είναι μοναδικό, δηλαδή να μην χρησιμοποιείται από άλλον χρήστη. Επίσης σχετικά με την λήψη του κωδικού επαλήθευσης, για την δική τους εξυπηρέτηση οι χρήστες σκόπιμο είναι να ελέγχουν και στον φάκελο με τα ανεπιθύμητα μηνύματα.

Τονίζεται ότι:

  • Η δυνατότητα εγγραφής χρηστών στον Β’ κύκλο δεν θα έχει ημερομηνία λήξης, δηλαδή θα συνεχίζεται και οποτεδήποτε μετά τις 10/7/2019. Πρόκειται για απλή και ολιγόλεπτη διαδικασία, η οποία γίνεται μία φορά.
  • Η άνω διαδικασία αφορά μόνο το αρχικό προκαταρκτικό στάδιο πριν από την υποβολή αίτησης. Η έναρξη καταχώρησης και υποβολής αίτησης θα αρχίσει στις προκαθορισμένες ημερομηνίες.

Ταυτόχρονα, με την έναρξη εγγραφών χρηστών, σημειώνεται στην ανακοίνωση του ΥΠΕΝ ότι θα αναρτηθούν και αναλυτικές Οδηγίες και Τεχνικό Εγχειρίδιο για την υποβολή αίτησης.

[...]

Read more 0

Εξοικονομώ Κατ’ Οίκον ΙΙ 2019

 

Στην τελική ευθεία μπαίνει η νέα φάση του προγράμματος «Εξοικονομώ κατ’ οίκον ΙΙ», με το συνολικό ύψος των επιδοτήσεων να «αγγίζει» τα 270 εκατ. ευρώ και να αφορά 25.000 ελληνικά νοικοκυριά.

Το μέγιστο βασικό ποσοστό επιχορήγησης στις επιδοτούμενες εργασίες θα είναι το 60%. Παρά ταύτα, ανάλογα με τα εξαρτώμενα τέκνα -για κάθε ένα προβλέπεται αύξηση επιχορήγησης κατά 5%- το μέγιστο ποσό επιχορήγησης μπορεί να φτάσει έως και το 70%.

Στον παρακάτω πίνακα μπορείτε να δείτε τί θα ισχύει κατά περίπτωση ανάλογα με τα εισοδήματα και τον αριθμό εξαρτώμενων τέκνων των δικαιούχων:

 

Κατηγορία

Ατομικό

Εισόδημα(€)

Οικογενειακό

Εισόδημα(€)

Βασικό 

Ποσοστό 

Επιχορήγησης

Αύξηση 

Επιχορήγησης

ανά 

εξαρτώμενο

τέκνο

Μέγιστο 

Ποσοστό 

Επιχορήγησης

1 Έως 10.000 Έως 20.000 60% 5% 70%
2

>10.000 έως

15.000

>20.000 έως

25.000

50% 5% 70%
3

>15.000 έως

20.000

>25.000 έως

30.000

40% 5% 70%
4

>20.000 έως

25.000

>30.000 έως

35.000

35% 5% 70%
5

>25.000 έως

30.000

>35.000 έως

40.000

30% 5% 50%
6

>30.000 έως

35.000

>40.000 έως

45.000

25% 5% 50%
7

>35.000 έως

40.000

>45.000 έως

50.000

0% 0% 0%

 

Τι παρεμβάσεις επιδοτεί το «Εξοικονομώ κατ’ οίκον»

 

  • Αντικατάσταση κουφωμάτων
  • Εγκατάσταση ή αναβάθμιση θερμομόνωσης
  • Αναβάθμιση συστήματος θέρμανσης και ψύξης
  • Αναβάθμιση Ζεστού Νερού Χρήσης (ΖΝΧ) με χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας

 

Οι προϋποθέσεις για την ένταξη στο πρόγραμμα «Εξοικονομώ κατ’ οίκoν»

Στο «Εξοικονομώ κατ’ οίκον ΙΙ» μπορούν να ενταχθούν κύριες κατοικίες όπως μονοκατοικίες, πολυκατοικίες και μεμονωμένα διαμερίσματα. Εξαιρούνται, ωστόσο, τα ακίνητα που δεν χρησιμοποιούνται ως κατοικίες (π.χ. καταστήματα ή γραφεία).

 

Ενδεικτικά, για τις κατοικίες ισχύουν οι εξής γενικές προϋποθέσεις:

  • Χρησιμοποιείται ως κύρια κατοικία
  • Υφίσταται νόμιμα και δεν υπάρχουν αυθαιρεσίες
  • Έχει ελεγχθεί και καταταγεί σε ενεργειακή κατηγορία χαμηλότερης ή ίσης της Δ.
  • Δεν έχει κριθεί κατεδαφιστέα

 

Για περισσότερες πληροφορίες, καλέστε μας, ώστε να ελέγξουμε την επιλεξιμότητα της κατοικίας σας.

Τηλ: 2117705100

Με εκτίμηση

Η ομάδα της ABEC LP.

 [...]

Read more 0

Την Τετάρτη ξεκινά το «Εξοικονομώ κατ’ Οίκον» -Οι τέσσερις παρεμβάσεις που χρηματοδοτεί

Ξεκινά την Τετάρτη 12 Ιουλίου ο νέος κύκλος υποβολής αιτήσεων για το πρόγραμμα «Εξοικονομώ κατ’ Οίκον».

Το νέο «Εξοικονόμηση κατ’ Οίκον» θα έχει προϋπολογισμό της τάξης των 270 εκατ. ευρώ και θα αφορά περί τα 25.000 νοικοκυριά.

Τα ποσά επιδότησης του «Εξοικονομώ κατ’ Οίκον»
Το ανώτατο ποσοστό επιδότησης για τις υπόλοιπες έξι κατηγορίες θα κυμαίνεται από 50% μέχρι 70% του επιλέξιμου προϋπολογισμού εργασιών ενεργειακής αναβάθμισης των κατοικιών. Τα συγκεκριμένα όρια είναι προσαυξημένα κατά 5% ανά προστατευόμενο μέλος.

Το νέο «Εξοικονόμηση Κατ’ Οίκον» προβλέπει εκτός από την απευθείας επιχορήγηση των νοικοκυριών και την επιδότηση δανείου (άτοκο) για τα νοικοκυριά που θέλουν να προχωρήσουν σε οικοδομικές εργασίες προκειμένου να πετυχαίνουν εξοικονόμηση δαπανών ενέργειας.

 

Τέσσερις παρεμβάσεις χρηματοδοτεί το «Εξοικονομώ κατ’ Οίκον»

Οι παρεμβάσεις που χρηματοδοτούνται :

  • Αντικατάσταση κουφωμάτων.
  • Τοποθέτηση ή αναβάθμιση θερμομόνωσης.
  • Αναβάθμιση συστήματος θέρμανσης ή ψύξης.
  • Σύστημα ζεστού νερού χρήσης με χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.


Προϋποθέσεις για το πρόγραμμα

Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η αξιοποίηση ενεργειακού επιθεωρητή – η επιλογή γίνεται από μητρώο που θα συσταθεί – ο οποίος και θα καθορίσει τις απαιτούμενες οικοδομικές εργασίες. Πριν από την υποβολή της αίτησης ο επιθεωρητής θα πρέπει να τις καταγράψει εκδίδοντας το Α’ Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ).

Μετά την υλοποίηση των παρεμβάσεων, οι ωφελούμενοι απευθύνονται εκ νέου σε ενεργειακό επιθεωρητή, ώστε να διενεργηθεί δεύτερη ενεργειακή επιθεώρηση της ιδιοκτησίας τους και να εκδοθεί νέο ΠΕΑ (Β’ ΠΕΑ). Βάσει αυτού και κατόπιν της διαπίστωσης επίτευξης του ενεργειακού στόχου καταβάλλονται στους ωφελούμενους τα κίνητρα του προγράμματος.

Η δαπάνη για το κόστος των δύο ενεργειακών επιθεωρήσεων, η δαπάνη του συμβούλου έργου καθώς και τυχόν δαπάνες μελετών, καλύπτονται από το Πρόγραμμα υπό την προϋπόθεση υπαγωγής της αίτησης και επίτευξης του ελάχιστου ενεργειακού στόχου του προγράμματος.

Οι επιλέξιμες για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα κατοικίες είναι η μονοκατοικία, η πολυκατοικία καθώς και το μεμονωμένο διαμέρισμα. Επισημαίνεται ότι σε καμία περίπτωση δεν είναι επιλέξιμες οι ιδιοκτησίες του κτιρίου που δεν χρησιμοποιούνται για κατοικία (π.χ. κατάστημα στο ισόγειο κτιρίου). Θα πρέπει επίσης να χρησιμοποιείται ως κύρια κατοικία, να υφίσταται νόμιμα, να έχει καταταχθεί βάσει του Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης σε κατηγορία ίση ή χαμηλότερης της «Δ» και να μην έχει κριθεί κατεδαφιστέα.


Πηγή: iefimerida.gr [...]

Read more 0

Παράταση για ενεργειακούς ελέγχους

 Αθήνα, 31 Δεκεμβρίου 2018

 
 
 
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
 
 
Κατά πέντε μήνες παρατάθηκε η προθεσμία καταχώρησης Έκθεσης Αποτελεσμάτων Ενεργειακού Ελέγχου, μετά από απόφαση που υπέγραψε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης. Σύμφωνα με αυτήν, οι επιχειρήσεις που έχουν χαρακτηριστεί ως υπόχρεες εντός του 2018, μπορούν να υποβάλλουν την Έκθεση στο ηλεκτρονικό Αρχείο Ενεργειακών Ελέγχων μέχρι το τέλος Μαΐου. Στις 31 Μαΐου 2019 μετατέθηκε και η προθεσμία υποβολής των προβλεπόμενων στοιχείων εφαρμογής συστήματος ενεργειακής ή περιβαλλοντικής διαχείρισης.
 
από το Γραφείο Τύπου
 
 
Πηγή: www.ypeka.gr
[...]

Read more 0
Rate this item
(0 votes)

staws

Σε συμφωνία κατέληξαν σήμερα οι Βρυξέλλες όσον αφορά σχέδιο της ΕΕ για την απαγόρευση των πλαστικών προϊόντων μιας χρήσης, όπως τα καλαμάκια και τα πλαστικά πιάτα

 
Σε συμφωνία κατέληξαν σήμερα οι Βρυξέλλες όσον αφορά σχέδιο της ΕΕ για την απαγόρευση των πλαστικών προϊόντων μιας χρήσης, όπως τα καλαμάκια και τα πλαστικά πιάτα.

Ειδικότερα, όπως ανακοινώθηκε, επετεύχθη προσωρινή συμφωνία ανάμεσα στην προεδρία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και του Ευρωκοινοβουλίου, που δρομολογεί την υλοποίηση του σχεδίου.

 
Η Ελίζαμπετ Κέστινγκερ, υπουργός Βιωσιμότητας και Τουρισμού της Αυστρίας, ανακοίνωσε με μήνυμά της στο Twitter ότι επετεύχθη συμφωνία, υπογραμμίζοντας ότι πρόκειται για "ένα ορόσημο στις προσπάθειές μας να μειωθούν τα πλαστικά σκουπίδια". Η Αυστρία ασκεί την τρέχουσα περίοδο την εναλλασσόμενη προεδρία της ΕΕ.

Η προσωρινή αυτή συμφωνία θα πρέπει τώρα να εγκριθεί επισήμως από τα κράτη μέλη της ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και αναμένεται να τεθεί σε ισχύ σε δύο χρόνια.

 
Τον Μάιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε την απαγόρευση μιας σειράς από πλαστικά προϊόντα μιας χρήσης για τα οποία υπάρχουν ήδη διαθέσιμα εναλλακτικά προϊόντα που δεν είναι πλαστικά, παράλληλα με τη μείωση της χρήσης ειδών, όπως τα πλαστικά δοχεία για φαγητό.

Περισσότερο από το 80% των απορριμμάτων που μολύνουν τις θάλασσες είναι πλαστικά, ήταν το επιχείρημα που διατύπωσε κατά την παρουσίαση της πρότασής της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Τα πλαστικά απορρίμματα αποτελούν ιδιαίτερο πρόβλημα για τους ωκεανούς, επειδή λόγω του αργού ρυθμού αποσύνθεσής τους ίχνη τους εντοπίζονται συχνά στα θαλάσσια είδη, όπως οι θαλάσσιες χελώνες, οι φάλαινες και τα θαλάσσια πουλιά, όπως και στα ψάρια και τα θαλασσινά που καταλήγουν στη διατροφική αλυσίδα του ανθρώπου.
 
 
Πηγή: www.protothema.gr
[...]

Read more 0
 726

Διαγωνισμοί ΑΠΕ: Πολύ χαμηλά οι τιμές για τα "μικρά" φωτοβολταϊκά, καλύτερες για τα "μεγάλα", στα "τάρταρα" για τα αιολικά - Ποιοί όμιλοι "πέρασαν" έργα τους

Πολύ χαμηλές τιμές ήταν το αποτέλεσμα του τρίτου σκέλους των διαγωνισμών ΑΠΕ που πραγματοποιήθηκαν σήμερα, εκείνου για τα αιολικά. Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, η χαμηλότερη τιμή ήταν στα 55 ευρώ τη Μεγαβατώρα και η υψηλότερη στα 65,15 ευρώ τη Μεγαβατώρα, με το μεγαλύτερο ποσοστό της ισχύος που εκχωρήθηκε να κινήθηκε στα χαμηλά επίπεδα της διαδικασίας.

Αιολικά έργα τους πέρασαν μεταξύ άλλων η ΤΕΡΝΑ, η ΡΟΚΑΣ, η Πορτογαλική EDPR , η VOLTERRA, η OSTRIA κ.λπ.

Είναι προφανές ότι οι επιχειρήσεις του κλάδου προβλέπουν θετικές εξελίξεις, τόσο στην ελληνική οικονομία, όσο και στην πρόοδο της τεχνολογίας των αιολικών, γεγονός που αποτυπώνεται στον ισχυρό ανταγωνισμό και στις χαμηλές τιμές που πρόσφεραν.

Υπενθυμίζεται ότι στην τρίτη κατηγορία ανήκουν αιολικά μεγαλύτερα των 3 MW και μικρότερα των 50 MW. Συμμετείχαν 14 έργα ισχύος 281,65 MW που διεκδικούσαν δημοπρατούμενη ισχύ 160,94 MW. Τιμή εκκίνησης 79,77 ευρώ ανά μεγαβατώρα.

Στην προηγούμενη διαγωνιστική διαδικασία του Ιουλίου οι τιμές κινήθηκαν από 68,18 €/MWh έως 71,93 €/MWh. Μεσοσταθμική τιμή επιλεγέντων έργων: 69,53437 €/MWh

"Μεγάλα" φωτοβολταϊκά

(upd: 14:18) Καλύτερες τιμές σε σχέση με εκείνες των "μικρών" φωτοβολταϊκών, εξασφάλισαν, σύμφωνα με πληροφορίες, οι επενδυτές που "πέρασαν" έργα τους στο σημερινό διαγωνισμό για τα "μεγάλα" φωτοβολταϊκά, δηλαδή τα πάνω από 1 MW. Οι τιμές κινήθηκαν από την οροφή των 71,9 ευρώ /MWh, για μια σημαντική μερίδα έργων με συνολική ισχύ περί τα 35 MW και "έπεσαν" μέχρι και τα επίπεδα των 63 ευρώ / MWh.

Σε υψηλές τιμές πήρε 4 έργα ο όμιλος της solar cells και σε ικανοποιητικές, λίγο κάτω από τα 70 ευρώ, η ΔΕΗ Ανανεώσιμες.

Υπενθυμίζεται ότι στη δεύτερη κατηγορία ανήκουν φωτοβολταϊκά μεγαλύτερα του 1 MW και μικρότερα των 20 MW. Συμμετείχαν 27 έργα ισχύος 151,32 MW που διεκδικούσαν 86,47 MW. Τιμή εκκίνησης 71,91 ευρώ ανά μεγαβατώρα.

Στην προηγούμενη διαγωνιστική διαδικασία του Ιουλίου οι τιμές κινήθηκαν από 62,97 €/MWh έως 71 €/MWh. Μεσοσταθμική τιμή επιλεγέντων έργων: 63,81281 €/MWh

"Μικρά" φωτοβολταϊκά

Σε πολύ χαμηλά επίπεδα έπεσαν οι τιμές στον σημερινό διαγωνισμό της Κατηγορίας Ι στα φωτοβολταϊκά, που αφορά έργα με ισχύ έως 1 MW. 

Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες του energypress, η χαμηλότερη τιμή που έλαβε ισχύ έπεσε στα 64 ευρώ/MWh, ενώ προσφορές στα 69 ευρώ/MWh "μπήκαν" οριακά. 

Υπενθυμίζεται ότι στην Κατηγορία Ι ανήκουν φωτοβολταϊκά κάτω του 1 MW. Συμμετείχαν 180 έργα ισχύος 102,19 MW που διεκδικούσαν δημοπρατούμενη ισχύ 61,95 MW, με τιμή εκκίνησης 81,71 ευρώ ανά μεγαβατώρα.

Στην προηγούμενη διαγωνιστική διαδικασία του Ιουλίου οι τιμές κινήθηκαν από 75,87 €/MWh έως 80 €/MWh. Μεσοσταθμική τιμή επιλεγέντων έργων: 79,0196 €/MWh

Η σημερινή εικόνα του διαγωνισμού είναι προφανές πως διαμορφώθηκε από έργα μεταξύ 500 KW και 1 MW για τα οποία δεν υπάρχει εναλλακτική να λάβουν σταθερή τιμή με βάση την ΟΤΣ. 

Αντίθετα οι διαγωνισμοί και το σχετικό κόστος (τέλος συμμετοχής ΡΑΕ και εγγυητικές ΡΑΕ) για έργα έως 500 KW δεν έχουν πλέον νόημα αφού ο κανόνας του 1,1 x μΟΤΣν-1 δίνει εκτός διαγωνισμού τιμή 66 ευρώ/MWh για τα πάρκα που θα υπογράψουν σύμβαση με ΔΑΠΕΕΠ και θα συνδεθούν εντός του 2019.  Για τα 100άρια μάλιστα ο ίδιος κανόνας προβλέπει προσαύξηση 1,2 δηλαδή η τιμή φθάνει στα 72 ευρώ/MWh.

Στο πρωινό του ρεπορτάζ το energypress ανέφερε:   

Αυλαία για τους διαγωνισμούς των ΑΠΕ – Ποιες παράμετροι αναμένεται να επηρεάσουν τα «χτυπήματα» των επενδυτών

Ανοίγει σήμερα η αυλαία του δεύτερου για το 2018 κύκλου διαγωνισμών της ΡΑΕ για νέα έργα ΑΠΕ, με την Κατηγορία Ι στα φωτοβολταϊκά για εγκαταστάσεις έως και 1 MW, την Κατηγορία ΙΙ για μεγαλύτερα Φ/Β έργα με ισχύ από 1 MW έως και 20 MW και την Κατηγορία ΙΙΙ για νέα αιολικά έργα από 3 έως και 50 MW.   

Και πάλι πιο πολυπληθής σε συμμετέχοντες αναδεικνύεται η Κατηγορία Ι, με 192 έργα έναντι 27 της Κατηγορίας ΙΙ και μόλις 14 της Κατηγορίας ΙΙΙ.   Αποκλεισμοί από την δεύτερη και τελική φάση των διαγωνισμών λόγω ελλιπών δικαιολογητικών υπήρξαν μόνο στην Κατηγορία Ι των μικρών φωτοβολταϊκών σε ποσοστό 6%, γεγονός που αναδεικνύει μάλλον την δυσκολία που συνεχίζει να εμφανίζεται ιδίως στους μικρούς του χώρου των ΑΠΕ στο να ακολουθήσουν μια σύνθετη διαδικασία όπως είναι οι διαγωνισμοί.

Επί της εξέλιξης των διαγωνισμών οι προκλήσεις και τα προγνωστικά ποικίλουν.  Η Κατηγορία Ι που ξεκινά πρώτη αναμένεται να εκπέμψει πολλαπλά μηνύματα και για τις υπόλοιπες, αφού ο δημόσιος διάλογος για το νέο τοπίο που θα έχουν να αντιμετωπίσουν οι ΑΠΕ συνολικά στην 20ετία των συμβάσεων τους, έχει αναδείξει πολλαπλές προκλήσεις, ερωτηματικά και κρυφά κόστη για τους παραγωγούς. 

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα με την σειρά και ας δούμε, με βάση το ρεπορτάζ του energypress που συνομίλησε με γνώστες της αγοράς και της διαδικασίας, ποιους παράγοντες αναμένεται φυσιολογικά να τιμολογήσουν στις προσφορές τους οι συμμετέχοντες στις δημοπρασίες καταρχήν της Κατηγορίας Ι αλλά κατόπιν και στις υπόλοιπες:

  1. Σύμφωνα με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο Φ/Β έργα έως 500 kW δεν υπόκεινται σε υποχρεώσεις συμμετοχής στην Προημερήσια αγορά ούτε και εξισορρόπησης στα πλαίσια του Target Model.  Το κόστος αυτό για τα μεγαλύτερα των 500 kW έργων στη χώρα μας παραμένει προς το παρόν άγνωστο, ενώ σύμφωνα με κύκλους της αγοράς ένα πρώτο στοίχημα, όταν η αγορά αποκτήσει επαρκή ρευστότητα και λειτουργήσουν οι Φορείς Σωρευτικής Εκπροσώπησης (ΦοΣΕ), είναι να περιοριστεί σε μονοψήφιο ποσοστό.  Στην Γερμανία το σχετικό κόστος συμμετοχής στην αγορά μέσω ΦοΣΕ φθάνει το 4-5%, αλλά δεν θα πρέπει να παραγνωρίζεται το γεγονός πως εκεί πρόκειται για μια ιδιαίτερα ώριμη αγορά με μεγάλη ρευστότητα, άρα εν τέλει και χαμηλότερα κόστη.  
  2. Στην περίπτωση παραγωγών που μέχρι σήμερα δραστηριοποιούνται σε Φ/Β πάρκα μέχρι 100 kW που συνδέονται στην χαμηλή τάση αλλά τώρα αποτείνονται σε μεγαλύτερα (π.χ. 300 ή 500 kW) λόγω πτώσης του κόστους της τεχνολογίας, δεν πρέπει να παραγνωρίζουν τις αυξημένες απώλειες που θα αντιμετωπίσουν στην απορρόφηση της παραγωγής τους λόγω του υποσταθμού ΧΤ/ΜΤ που θα υπάγεται πλέον στην περιοχή ευθύνης τους και όχι στου δικτύου.  Έτσι θα πρέπει να υπολογίσουν ένα συνολικό ποσοστό απωλειών της τάξης του 7% στην παραγωγή τους σε σχέση με το 1-3% που είχαν συνηθίσει και αφορούσε απώλειες καλωδίων και ιδιοκαταναλώσεις.
  3. Το τέλος διακοψιμότητας (ΜΤΑΕΕ) 3,6% συνεχίζει «μέχρι νεωτέρας» να επιβαρύνει τα φωτοβολταϊκά.  Και αν μεν στα υφιστάμενα έργα θεσμοθετήθηκε αναδρομικά, δηλαδή χωρίς οι παραγωγοί να το είχαν προϋπολογίσει όταν ανέπτυσσαν τις μονάδες τους ούτε και να μπορούν να το μετακυλήσουν με κάποιο τρόπο στις σταθερές τιμές πώλησης της παραγωγής τους, δεν ισχύει το ίδιο για τα συμμετέχοντα στους διαγωνισμούς τώρα νέα έργα, που εν πάση περιπτώσει έχουν την ευκαιρία να το προσθέσουν ως κόστος στις προσφορές τους.
  4. Το κόστος των φωτοβολταϊκών πάνελς έχει πράγματι δραματικά μειωθεί ως προς τα προηγούμενα χρόνια και πλέον δεν αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 30% του συνολικού κόστους μιας εγκατάστασης.  Αυτό ωστόσο αναδεικνύει μια άλλη παράλληλη πραγματικότητα.  Πως δηλαδή οι οικονομίες κλίμακας στις υπόλοιπες υποδομές και ιδίως στα κόστη διασύνδεσης στο δίκτυο περιλαμβανομένου του κόστους του υποσταθμού ΧΤ/ΜΤ καθορίζουν πλέον σε σημαντικό βαθμό τα οικονομικά περιθώρια των παραγωγών.  Για παράδειγμα είτε πρόκειται για Φ/Β πάρκο των 200 kW είτε των 900 kW το κόστος του υποσταθμού ΧΤ/ΜΤ είναι περίπου το ίδιο στα περίπου 40.000 ευρώ, ενώ το αυτό συνήθως συμβαίνει και για τα έργα δικτύου από πλευράς ΔΕΔΔΗΕ.  Σύμφωνα με πληροφορίες το κόστος των όρων σύνδεσης από ΔΕΔΔΗΕ για έργα κάτω του 1 MW κινείται από 10.000 έως και 70.000 ευρώ χωρίς να συναρτάται μονοσήμαντα από την ισχύ της μονάδας, αλλά από τις δυνατότητες και κυρίως το κόστος αναβάθμισης του δικτύου.  Αντιλαμβάνεται λοιπόν κανείς τι διακύμανση στο ανηγμένο κόστος των εγκαταστάσεων επιφέρουν τα παραπάνω, αφού ένα ποσό από 50.000 έως 110.000 ευρώ περίπου για υποσταθμό και δίκτυο καλείται να διαιρεθεί με τα κιλοβάτ της υποψήφιας Φ/Β μονάδας χωρίς να είναι καθόλου δεδομένο πως το μικρότερο κόστος αφορά την μικρότερη και το μεγαλύτερο την μεγαλύτερη μονάδα. 
  5. Μια σημαντική παράμετρος που δεν πρέπει να υποτιμηθεί από τους επενδυτές είναι η φημολογούμενη πρόθεση της Πολιτείας να θεσπίσει προσεχώς βιώσιμες σταθερές τιμές εκτός διαγωνισμών για τα μικρότερα των 500 kW Φ/Β έργα.  Ήδη για τα Φ/Β έργα από Ενεργειακές Κοινότητες έως 1 MW ανακοινώθηκε από τον Υπουργό η θέσπιση σταθερών τιμών 5% υψηλότερων από την μεσοσταθμική τιμή των διαγωνισμών του προηγούμενου έτους. 

Με βάση τα αποτελέσματα του διαγωνισμού του περασμένου Ιουλίου, αφού ακόμη δεν γνωρίζουμε τι θα συμβεί στους διαγωνισμούς του Δεκεμβρίου, κάτι τέτοιο για τα σχετικά έργα του 2019 θα συνεπάγεται σταθερές τιμές στις συμβάσεις τους με ΔΑΠΕΕΠ περί τα 82 ευρώ/.Με κοινή τους πρόταση οι ΣΠΕΦ και ΣΕΦ έχουν εισηγηθεί από αρχές Σεπτεμβρίου, δηλαδή πριν ακόμα προκηρυχθούν οι παρόντες διαγωνισμοί, μηχανισμό προσδιορισμού βιώσιμων σταθερών τιμών για Φ/Β έργα έως 500 σε ποσόστωση 30% της συνολικής κατ’ έτος Φ/Β νέας ισχύος.

Η πρόσφατη εξαγγελία του ΥΠΕΝ για τις Ενεργειακές Κοινότητες παρακολουθεί την φιλοσοφία της πρότασης ΣΠΕΦ-ΣΕΦ ως προς το ότι εδράζεται σε τιμές που προέκυψαν από προηγούμενους διαγωνισμούς συν κάποια προσαύξηση.Προς το παρόν παραμένει ερωτηματικό αν μια τέτοια ρύθμιση θα υιοθετηθεί και στα «μικρά» Φ/Β εκτός Εν.Κοιν., και αν θα συμπεριλαμβάνει και όσους έχουν τυχόν επιτύχει σε προηγούμενο διαγωνισμό με χαμηλότερη ωστόσο τιμή.

Παρουσιάζεται λοιπόν το ενδεχόμενο παραγωγοί επιτυχόντες στον διαγωνισμό, να βρεθούν εν τέλει σε μειονεκτική θέση ως προς μεταγενέστερους ή προς όσους δεν πέτυχαν, οι οποίοι και θα καρπωθούν αυτομάτως μια ανάλογη των Εν. Κοιν. ευνοϊκή ρύθμιση.Απαιτείται συνεπώς σύνεση από πλευράς επενδυτών στο πόσο χαμηλά θα χτυπήσουν τις τιμές στους διαγωνισμούς ώστε να προκριθούν, αφού κινδυνεύουν λόγω επενδυτικής ή συναισθηματικής ζέσης να εγκλωβιστούν εν τέλει επί 20ετία σε ζημιογόνα έργα μόνο και μόνο για να «χρισθούν» επιτυχόντες…

  1. Το σχέδιο ΕΣΕΚ που πρόσφατα τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από το ΥΠΕΝ, οι υψηλές διεισδύσεις ΑΠΕ που προβλέπει για το 2030 (συμμετοχή 56% στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας), αλλά και τα όσα κατατέθηκαν στον δημόσιο διάλογο από τους φορείς της αγοράς, φέρνουν στο προσκήνιο το ενδεχόμενο των αναγκαστικών περικοπών της ανανεώσιμης παραγωγής κάποια στιγμή στο μέλλον υπό συνθήκες συμφόρησης του συστήματος, δηλαδή αδυναμίας επίτευξης ισορροπίας μεταξύ παραγωγής και ζήτησης σε πραγματικό χρόνο. 

Παλαιότερη μελέτη του ΕΜΠ από το 2013 για μικρότερη μάλιστα προβλεπόμενη διείσδυση ΑΠΕ περίπου 37% στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας το 2025, φωτογραφίζει τις αναγκαστικές περικοπές αυτές στο 20% χωρίς υποδομές αποθήκευσης και στο 14% αν υπάρχει κεντρικοποιημένη αποθήκευση στο σύστημα.

Οι αναγκαστικές περικοπές της παραγωγής λόγω συμφόρησης δεν συναρτώνται απαραίτητα με το , δηλαδή ενδέχεται να αφορούν με κάποιο τρόπο όλες τις κατηγορίες παραγωγών.

Επειδή οι συμμετέχοντες στις δημοπρασίες ΡΑΕ καλούνται από τώρα να διαμορφώσουν τις προσφορές και τα «χτυπήματα» τους βάσει προβλέψεων και προϋπολογισμού 20ετίας, φυσιολογικά θα πρέπει να διαφυλάξουν και κάποιο οικονομικό περιθώριο και για το ενδεχόμενο αναγκαστικών περικοπών παραγωγής αλλά και της ανάγκης να επενδύσουν σε πρόσθετες υποδομές αποκεντρωμένης αποθήκευσης κάποια στιγμή στο μέλλον ώστε να τις περιορίσουν.

  Κύκλοι του ΣΠΕΦ που μίλησαν στο energypress χαρακτηρίζουν τους διαγωνισμούς ως πολυπαραμετρική άσκηση «σύνεσης» των επενδυτών στην αυτοδιαχείριση του μέλλοντος τους.  Όπως χαρακτηριστικά τονίζουν, το μέλλον ανήκει μεν στις ΑΠΕ και τα φωτοβολταϊκά, αλλά εξαρτάται από τους ίδιους τους επενδυτές αν θα είναι και βιώσιμο/επικερδές σε επιχειρηματικό επίπεδο.  Σε κάθε περίπτωση το μέλλον αυτό δεν εξαντλείται σε έναν μόνο διαγωνισμό ή στην ζέση για οπωσδήποτε πρόκριση, αφού η επιλογή του να επιφυλαχθεί κάποιος να αναπτύξει αργότερα την μονάδα του υπό καλύτερους οικονομικούς όρους, μπορεί να αποβεί σοφότερη επιλογή σύμφωνα και με όσα προαναφέρθηκαν.    

 

Πηγή: energypress.gr[...]

Read more 0

Απόφαση ΥΠΕΝ: Κίνητρα για κτίρια σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας

Επτά μέτρα για την αύξηση των κτιρίων σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας περιλαμβάνει σχετική απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη.

Με τη νέα απόφαση που υπέγραψε ο ΥΠΕΝ επιδιώκεται η επίτευξη του στόχου, από 1.1.2021, όλα τα νέα κτίρια να είναι κτίρια σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας, (από 1.1.2019 για τα νέα κτίρια που στεγάζουν υπηρεσίες του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα).

 

Σημειώνεται ότι για να χαρακτηριστεί ένα κτίριο ως Κτίριο με Σχεδόν Μηδενική Κατανάλωση Ενέργειας (ΚΣΜΚΕ), πρέπει:

 

α) να κατατάσσεται τουλάχιστον στην ενεργειακή κατηγορία Α, αν είναι νέο κτίριο,

 

β) να κατατάσσεται τουλάχιστον στην ενεργειακή κατηγορία Β+, αν είναι υφιστάμενο κτίριο.

 

Ο δείκτης κατανάλωσης πρωτογενούς ενέργειας είναι αυτός που προκύπτει από την εφαρμογή του Κανονισμού Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων (ΚΕΝΑΚ).

 

Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση (Έγκριση Εθνικού Σχεδίου αύξησης του αριθμού των κτιρίων με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας) τα κανονιστικά μέτρα που προβλέπονται είναι τα εξής:

 

Υποχρεωτική κάλυψη αναγκών σε ζεστό νερό χρήσης (ΖΝΧ)

 

Σύμφωνα με το ν.4122/2013 (άρθρο 6, παρ. 4), στα νέα κτίρια ή κτιριακές μονάδες, η κάλυψη μέρους των αναγκών σε ΖΝΧ από ηλιοθερμικά συστήματα είναι υποχρεωτική. Το ελάχιστο ποσοστό του ηλιακού μεριδίου σε ετήσια βάση καθορίζεται σε 60%.

 

Αύξηση συντελεστή δόμησης για κτίρια υψηλής ενεργειακής απόδοσης

 

Ο ν. 4067/2012 (Α’ 79) «Νέος Οικοδομικός Κανονισμός» (άρθρο 25) παρέχει κίνητρα για τη δημιουργία κτιρίων ελάχιστης ενεργειακής κατανάλωσης. Πιο συγκεκριμένα, δίνεται κίνητρο αύξησης του συντελεστή δόμησης κατά 5% σε κτίρια ενεργειακής κατηγορίας Α+ και αύξηση του συντελεστή δόμησης κατά 10% στην περίπτωση όπου το κτίριο επιτυγχάνει ιδιαίτερα υψηλό βαθμό ενεργειακής απόδοσης (πρωτογενής ενεργειακή κατανάλωση κάτω των 10kWh/τ.μ./έτος) και περιβαλλοντικής απόδοσης.

 

Συμψηφισμός δαπανών για την ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων

 

Με την εφαρμογή του άρθρου 20 του ν.4178/2013 «Αντιμετώπιση της Αυθαίρετης Δόμησης – Περιβαλλοντικό Ισοζύγιο και άλλες διατάξεις» (Α’ 174) και του άρθρου 102 του ν.4495/2017 «Έλεγχος και προστασία του Δομημένου Περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις» (Α’ 167), δίνεται η δυνατότητα συμψηφισμού των ποσών που καταβάλλονται για αμοιβές υπηρεσιών, εργασίες και υλικά για την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων με τα ποσά του ειδικού προστίμου που προβλέπονται και έως το ποσοστό 50% του προβλεπόμενου ειδικού προστίμου. Ο συμψηφισμός διενεργείται εφόσον οι παρεμβάσεις επιφέρουν αναβάθμιση του κτιρίου κατά μία τουλάχιστον ενεργειακή κατηγορία ή ετήσια εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας μεγαλύτερη από το 30% της κατανάλωσης του κτιρίου αναφοράς.

 

Ενεργειακός Υπεύθυνος στα κτίρια του δημοσίου

 

Με την Δ6/Β/14826/17.06.2008 ΚΥΑ «Μέτρα για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και την εξοικονόμηση ενέργειας στο δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα» (Β’ 1122), προβλέπεται ότι για τα κτίρια που χρησιμοποιούνται από το δημόσιο και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα, ορίζεται τουλάχιστον ένας ενεργειακός υπεύθυνος.

 

Αύξηση συντελεστών απόσβεσης σε κτίρια

 

Με το άρθρο 24 του ν.4172/2013 (Α’ 167), όπως ισχύει, προβλέπεται αύξηση στους συντελεστές απόσβεσης των στοιχείων του ενεργητικού των επιχειρήσεων των συναφών με την ενεργειακή απόδοση δαπανών σε κτίρια.

 

Υποχρέωση ενεργειακής διαχείρισης δημοσίων κτιρίων από φορείς του δημοσίου

 

Πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων σε ΚΣΜΚΕ

 

Στοχευμένα προγράμματα σε μονοκατοικίες, κτίρια του στενού δημόσιου τομέα (ιδιόκτητα και μακροχρόνιας χρήσης) και κτίρια τριτογενούς τομέα, και μεταξύ άλλων σε επίπεδο οικοδομικού τετραγώνου ή περιοχής, καθώς και σε ενεργειακές κοινότητες, με την αξιοποίηση των Επιχειρήσεων Ενεργειακών Υπηρεσιών (Ε.Ε.Υ. – E.S.CO.s).

 

 

Πηγή: ecopress.gr

 

 [...]

Read more 0

Σχετικά

Η ABEC, εταιρία Συμβούλων Μηχανικών αποτελεί την κεφαλή του ομώνυμου Ομίλου.

Μάθετε πληροφορίες σχετικά με την εταιρία εδώ και ακολουθήστε μας στα Social Media.

Twitter

Πρόσφατα Newsletters

Newsletter

Εγγραφή για λήψη ενημερώσεων.